על העובדה הבאה אין כל עוררין: עסק או חברה אינם יכולים להתקיים לאורך זמן ללא שיווק, פירסום ויחסי ציבור שיפעלו ללא הפסק כדי לקדם את המוצר, השירות או הרעיון שהם מציעים ובכך גם לקדם את העסק באינטרנט. המזל הוא, שעם הרשתות החברתיות של היום המשמשות כפלטפורמת שיווק מצויינת, וכן עם השימוש ההולך וגובר בסלולר, הרבה יותר פשוט לעשות זאת מבעבר.
המונח כמובן נובע מהמילה "וירוס", ומבטא את תופעת ההתפשטות המהירה של חידושים, תהליכים ושמועות בין אנשים, ובעיקר אלו המתרחשים ברשת האינטרנט. כמו הוירוס הגורם למחלות מדבקות במהירות, מכאן גם נובע כוחו של השיווק הויראלי "המדבק", שיכול להגיע לכל פינה ולכל מקום במינימום מאמץ ובמינימום זמן. תנאי היסוד של טכניקת השיווק הזו היא השיתוף. כלומר, יהיה זה קשה מאוד להפיץ את השמועה על מוצר או השירות חדש במהירות אם איש לא ימליץ עליו, יבחר לשתף בו את חבריו או יכתוב עליו ביקורת כלשהי. השיתוף באינטרנט יכול להעשות בדרכים רבות ויצרתיות; באמצעות בלוגים אישיים, אתרי אינטרנט ופורומים, רשתות חברתיות, פרסומות, סרטוני וידאו משעשעים, תמונות ועוד.
היום אין כלי שימושי ויעיל יותר לקדם כל דבר בצורה ויראלית מאשר הפייסבוק, הרשת החברתית המובילה בעולם. בפייסבוק יוצרים קשרים עם חברים על בסיס שעתי ויומי, מפתחים ובונים קשרי עבודה עם עמיתים ובעלי חברות, מקדמים מוצרים ובתי עסק, משתפים בסרטונים, תמונות ועוד. כמי שרוצה לשווק גם את עצמה בשיווק ויראלי, פייסבוק נותנת את האפשרות לכל צופה בסרטון מסויים, תמונה או מסר מסוג אחר ללחוץ על כפתורים שנועדו לשתף את אותם התכנים, כמו למשל כפתור ה"שתף" וה – "אהבתי". בצורה כזו, כל החברים של אותו הצופה שלחץ על הכפתור מקבלים גם הם גישה מיידית לאותו המסר, וכן הלאה וכן הלאה.
כלי פופולארי נוסף שמשרת בעלי עסקים רבים ומפרסמים באינטרנט הוא שיווק באמצעות האימייל. קמפיינים ותכנים המופצים דרך רשימות דיוור גם הם יכולים להגיע לכל מקום ומהר, כשאותו עסק גם שומר לעצמו את כתובות האימייל של הנרשמים וכן את הזכות לעשות את אותה פעולה שיווקית שוב ושוב לאותו נרשם שנתן את אישורו לכך. דרך מצויינת להגדיל את רשימת הדיוור היא להציע איזושהי מתנה או "שוחד" כדי שאותו גולש נאמן יציע כתובות אי מייל של אנשים נוספים שעשויים למצוא עניין באותו התוכן. אותם אנשים אז ייאלצו לאשר את קבלת האימיילים (וזאת כדי להמנע משליחה של דואר זבל) ויוכלו בעצמם להמליץ על חברים משלהם.
שיווק מוצר או רעיון חדש דרך סרטוני וידאו, תמונות ועוד היא טכניקה יחסית זולה. היום כל אחד יכול לצלם סרטון פשוט שערך בביתו באמצעות מצלמה רגילה, המצלמה במחשב או באייפון ולהעלות אותה ליו טיוב בחינם לחלוטין ובכמה שניות בלבד. מאותו הרגע, ברגע שהצופה הראשון ילחץ על כפתור שיתופי כלשהו, הוירוס יתחיל "להדביק" עוד ועוד אנשים ויופץ בקהילה במהירות שיא. בנוסף, את אותם הסרטונים ניתן להטמיע בכל אתר אינטרנט או בלוג אישי והם יופיעו לעיניהם של הגולשים בכל פעם שיפקדו את האתר.